Najwcześniej znana ulica jest datowana od drugiej ćwierci
VIII w. p.n.e. Godne uwagi jest to, iż ulica była wybrukowana i zbudowana z
kanałem. Od V w. p.n.e. do III w. p.n.e. miasto przeszło poważną reorganizację.
Sieć ulic była prostokątna.[1]
Została znaleziona w ruinach miasta inskrypcja
dedykacyjna jednej z ulic. Można ją podziwiać w muzeum w Tunisie.
"Ta ulica, [biegnąca] w
kierunku placu, przed nową bramą w południowym murze miasta, została wybudowana
przez mieszkańców Kartaginy i udostępniona w roku, gdy suffetami byli Szafat i
Adonibaal, a na urzędzie miasta byli Adonibaal, syn Eszmunchilletza […] oraz
Abdmelqart brat – nadzorcą wydobycia
kamienia [na bruk]. Wszyscy kupcy, tragarze […] miasta przyczynili się [do jej
powstania]: ci, co mieli pieniądze, i co, którzy ich nie mieli – zarówno […]
Ktokolwiek zniszczy ten napis, zostanie ukarany [grzywną] 100 srebrnych szekli
oraz da 10 min na sporządzenie nowej tablicy."
Dedykacja ulicy pochodzi z III wieku p.n.e. Tekst został
wyrzeźbiony w kamieniu lub marmurze. Dowodzi on o przedsiębiorczości
społeczeństwa, świadczy również o obywatelskim duchu lokalnej społeczności
przejawiającym się w zgodnych działaniach na rzecz wspólnoty. Wymienieni
Buffetowie to sędziowie, okresowo pełniący najwyższy urząd w administracji.[2]
Ulice w Kartaginie były budowane według wytyczonego
planu. Były to przede wszystkim proste, choć niezbyt szerokie ulice. Tam gdzie
występowały nierówności, wznoszono schody.[3]
Ulice posiadały ścieki. Drzwi z mieszkań były tak zaprojektowane by prowadziły
na ulice miasta. W kierunku Byrsy prowadziły trzy drogi, jak podaje Appian.[4]
Jednak bliższe informacje o ulicach nie są znane. Można tylko przypuszczać jak
przebiegały ulice w Kartaginie.
Początkowo myślano, że były to ulice głównie wąskie z wieloma zakrętami.
Jednak odkrycia francuskich i niemieckich archeologów rzucają inne światło na
dotychczasowe spostrzeżenia. Ulice były pełne wybojów. Są różnorodne, inne od
modelu orientalnego. Francuzi odkryli
bloki domów, które były rozdzielone od siebie przez ulice przecinające się
nawzajem pod kątem prostym z przeciętną szerokością pomiędzy 6 a 7 metrów . [5]Ulice
były rzadko brukowane. Zostaje zauważona różna szerokość uliczna, która zmienia
się zależnie od potrzeb. Na wzgórzu Byrsa są to ulice głównie szerokości 7 metrów . Niemieccy
archeologowie badając inny obszar punickiej Kartaginy natrafili na kompleks
ulic, gdzie przeciętna szerokość wynosiła tylko 3 metry . Jednak pojawiła
się wyjątkowa ulica prowadząca do Morskiej Bramy, której szerokość wynosiła aż 9 metrów .[6]
Na pochyłościach ulice biegły na zewnątrz promieniście, natomiast na równinie
przybierały postać warcabnicy.[7] Jeśli chodzi o Kwater Magon, tam ulice biegły
równolegle lub prostopadle.[8]
Można więc stwierdzić, iż budowanie ulic było zawsze
zaplanowane i dostosowane do potrzeb mieszkańców Kartaginy, tak, by ułatwić im
przemieszczanie się.
Tabliczka z dedykacją ulicy z III w p.n.e. |
Fragment ulicy |
Przebieg ulic |
Wybrukowana ulica i to jeszcze z kanałem. Wiele wynalazków starożytności zostało zapomnianych w średniowieczu, gdzie ludziom zapewne żyło się gorzej niż ich starożytni przodkowie.
OdpowiedzUsuń